Érdekes, hogy egyes dolgokkal kapcsolatban milyen
átgondolatlanul elfogódott vagyok. Szeretek dolgokat mindenféle racionális
magyarázat nélkül, és ráadásul nem is igénylem velük kapcsolatban a
magyarázkodást, egyszerűen csak szeretem őket mindennel együtt és ragaszkodom
ehhez az érzéshez. Vannak viszont dolgok, amiket csak akkor tudok megszeretni,
ha értelmet lelek mögöttük-valamit, amivel magyarázhatom
vonzódásomat/rajongásomat/szeretetemet.
Ez most azért jutott eszembe, mert The Dodost hallgatok és
az előbb azon gondolkodtam, miért pont őket szeretem, vagy inkább miért
szeretem őket? Annyira leblokkoltam ettől az egyszerű gondolattól, hogy le
kellett írnom, hátha akkor értelmet nyernek az érzéseim. Most, hogy leírtam,
valami olyasmi szaladt át a fejemen, hogy én ehhez nem értek. Ez olyannyira
értelmes gondolat, hogy muszáj hozzátennem egy másik okos gondolatot, azazhogy
feltevést, miszerint vannak dolgok, amikhez nem értek.
A velencei biennálén ez a néhány alapvető megállapítás más
formában jött fel a tudatom aktív részébe. Láttam embereket, akik ugyanazt
látták és hallották, amit én. Ne vonatkoztassunk el most ettől az értek-nem
értek hozzá dologtól, és maradjunk mondjuk a művészetek köreiben.
A velencei biennálé látogatóinak vajon hány százaléka
alkotott már?
Hagyhatnám lógva az egészet, de annyira piszkál, hogy
leírom.
Fogalmam sincs, hány százalékuk aktív képzőművész, hányan
elismert festők és műkereskedők, hányan hobbisták. Tegyük fel, hogy nem száz.
Azok, akik nem tartoznak a szubjektíven /általam/ kialakított
’ért hozzá’ kategóriába -és most tényleg nem engem minősítünk, hogy én hogy
minősítek másokat, ezért megtöltöm gondolatban a halmazt véletlenszerűen
kiválasztott, ám valójában létező tulajdonságú személyekkel- , bizonyára hozzám
hasonlóan/magamból kiindulva/ szintén vonzást éreztek néhány látványhoz,
alkotáshoz, istenbizonyhoz, installációhoz, mindegy mihez. A lényeg az, hogy ők
nem értenek hozzá.
Lassan kezdem elveszteni a fonalat az eredeti
gondolatmagomhoz.
Mindenesetre vajon az, ahogyan én szeretek laikus
mivoltomban bizonyos zenéket /nem értek hozzá:nem játszom hangszeren, nem
énekelek, nem ismerem a zene belső birodalmát, amit művelői bizonyára igen/,
hasonlít ahhoz, ahogyan a biennálé nézői szeretik a japán pavilont és a norvég
pavilont és úgy egyáltalán bizonyos, számukra szinte felfoghatatlan, ám valami
miatt mégis vonzó dolgokat?
Felfoghatatlannak hívtam, de ekkor eszembe jutott, hogy a
felfogást igen alábecsültem. Állíthatom, hogy én nem fogom fel a zene üzenetét,
vagy felfogom, csak máshogy, és mást fogok belőle fel? Nem is olyan egyszerű.
Vajon a laikus és a műértő közti mező milyen széles és nem hibázunk-e, ha a
laikust ilyen nagyon kiszélesítjük és ráhúzzuk minden tehetetlen sorára
várakozóra? Él-e még egyáltalán ez a fogalom?
Talán én képzelek túl sokat az emberekről, de most úgy tűnik
számomra, hogy a szürke mind az ötven árnyalata létezik, vagy legalábbis a
képzelt lineáris módon le nem írható, egészen más dimenzióban kellene
megfogalmazni ezeknek a közteseknek a lényegét. A laikus nem az egyenes másik
vége, a laikus a köztes maga, a szinoid test teste a sötét és a világos között,
a vég pedig a be nem fogadó sötét, aki valamilyen módon bezárja magát az ilyen
ingerekkel szemben.
Annyira tetszik ez a gondolat, színekként leírni a személyiségeket,
hogy ezen még hosszú órákat fogok gondolkodni, és ne haragudjatok rám, ha a
végén nagy filozófusnak képzelem magam, hiszen én nem értek hozzá….
A szóban forgó zene.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése